Szkolenia samolotowe:PPL(A) – Licencja pilota turystycznego LAPL(A) - Licencja pilota lekkich statków powietrznych SEP(L) – Samoloty jednosilnikowe tłokowe lądowe CPL(A) – Licencja pilota samolotowego zawodowego VFR Night – Uprawnienia do lotów VFR w nocy Szkolenie w zakresie holowania transparentów Szkolenie w zakresie holowania szybowców Szkolenie w zakresie przeszkolenia na nowy wariant statku powietrznego W ramach szkolenia uczeń otrzymuje własne słuchawki.
|
Szkolenia szybowcowe:SPL – Licencja pilota szybowcowego FI(G) – Uprawnienia instruktora szkolenia szybowcowego Uprawnienia do startu za wyciągarką Uprawnienia do startu za samolotem holującym Uprawnienia do startu za samochodem
Spotknie orgnizacyjne odbędzie sie 1.02.2021r. godz. 17:30
|
Szkolenia balonowe:BPL – Pilot balonu wolnego |
Szkolenia spadochronowe:PJ – Świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego PJIR – Uprawnienia instruktora spadochronowego
Więcej informacji na stronie Sekcji Spadochronowej |
Szkolenia śmigłowcowe :PPL(H) – Licencja pilota śmigłowcowego turystycznego ;
Szkolenie w zakresie przeszkolenia na nowy wariant statku powietrznego
Obecnie nie prowadzimy szkoleń teoretycznych do uzyskania licencji pilota śmigłowcowego.
|
Szkolenie samolotowe, jak każde szkolenie lotnicze składa się dwóch etapów: szkolenia teoretycznego i praktycznego. Może być prowadzone jedynie w zatwierdzonej organizacji szkolącej ATO (Approved Training Organisation), jaką jest Aeroklub Gdański, co potwierdza stosowny certyfikat.
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia nauki latania jest przystąpienie do kursu teoretycznego. Obejmuje ono cykl wykładów z dziewięciu przedmiotów: Prawo lotnicze, Człowiek – możliwości i ograniczenia, Meteorologia, Łączność, Zasady lotu, Procedury operacyjne, Osiągi i planowanie lotu, Ogólna wiedza o statku powietrznym, Nawigacja. Na koniec kursu przewidziany jest egzamin wewnętrzy.
Kursy organizowane są maksymalnie dwa razy w sezonie zimowym, zaraz po feriach szkolnych i w sezonie letnim na przełomie czerwca i lipca. Zajęcia odbywają w dniach roboczych o godzinie 17:30 na lotnisku w Pruszczu Gdańskim. Jest też możliwość zorganizowania kursu w innym terminie, a nawet organizacja zajęć indywidualnych w dogodnym terminie.
Szkolenie teoretyczne nie tylko dopuszcza do nauki latania, ale też umożliwia zdanie egzaminu państwowego, który jest niezbędny do uzyskania licencji.
Szkolenie praktyczne jest oczywiście kontynuacją szkolenia teoretycznego, choć może się rozpocząć już w trakcie szkolenia teoretycznego w oparciu o indywidualny program szkolenia.
Loty odbywają się na samolotach jednosilnikowych z napędem tłokowym. W Aeroklubie Gdańskim są to Cessna 150 i 152, SportStar RTC samolot wyposażony w Glass cockpit i nieco większa - Cessna 172.
Podczas szkolenia wykonuje się łącznie minimum 45 godzin lotów w 125 lotach, w tym 35 godzin z instruktorem i 10 samodzielnie. Program szkolenia zawiera naukę pilotażu podstawowego, start, lądowanie, sytuację awaryjne, pilotaż wg wskazań przyrządów i przeloty trasowe.
Loty odbywają się z lotniska w Pruszczu Gdańskim, gdzie mamy do dyspozycji betonowy pas startowy, ale również dla uzupełnienia umiejętności część lotów wykonana jest na pasie trawiastym. Oczywiście loty trasowe wykonywane są na inne lotniska, w tym do zaprzyjaźnionego Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Na koniec, gdy szkolenie jest już zakończone, a egzamin teoretyczny przed komisją państwową jest zaliczony, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie, które uprawnia do podejścia do egzaminu praktycznego. Całość szkolenia praktycznego to około 3 miesiące, choć jeśli ktoś dysponuje większą ilością czasu można całość zamknąć w 1,5 miesiąca.
Po otrzymaniu licencji PPL(A) oferujemy dalsze szkolenia: loty nocne, holowanie szybowców i banerów, licencja zawodowa CPL(A), w przyszłości oferować będziemy również inne rodzaje szkoleń.
Oprócz szkoleń w Aeroklubie Gdańskim można kontynuować lotniczą pasję latając rekreacyjnie, czy treningowo. Członkowie Aeroklubu Gdańskiego korzystając ze sprzętu, swoich uprawnień i umiejętności zdobytych w Aeroklubie Gdańskim wykonują loty po całej Polsce, ale też Europie, od pobliskich Niemiec, aż po Portugalię i Maltę.
Nie wymagamy od Was zbyt wiele, by dopuścić Was do szkolenia. Ukończone 16 lat (do wydania licencji już potrzeba lat 17), górnej granicy wieku nie ma.
Niezbędne są badania lotniczo-lekarskie, wydane przez orzecznika. Aby je uzyskać należy być ogólnie zdrowym, a niewiele jest chorób wykluczających z latania. O szczegóły trzeba pytać lekarzy-orzeczników. Uczestnicy szkolenia powinni też posiadać ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków tzw. NNW, obejmujące lotnictwo. Może to być dowolne ubezpieczenie, w dowolnej firmie ubezpieczeniowej, sumy ubezpieczenia również nie definiujemy – wszystkie decyzje pozostawiamy uczestnikom szkolenia.
Szkolenie szybowcowe, jak każde szkolenie lotnicze, składa się dwóch etapów: szkolenia teoretycznego i praktycznego. Może być prowadzone jedynie w zatwierdzonej organizacji szkolącej ATO (Approved Training Organisation), jaką jest Aeroklub Gdański, co potwierdza stosowny certyfikat.
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia nauki latania jest przystąpienie do kursu teoretycznego. Obejmuje ono cykl wykładów z dziewięciu przedmiotów: Prawo lotnicze, Człowiek – możliwości i ograniczenia, Meteorologia, Łączność, Zasady lotu, Procedury operacyjne, Osiągi i planowanie lotu, Ogólna wiedza o statku powietrznym, Nawigacja. Na koniec kursu przewidziany jest egzamin wewnętrzy.
Kursy organizowane są maksymalnie dwa razy w roku: w sezonie zimowym, zaraz po feriach szkolnych i w sezonie letnim na przełomie czerwca i lipca. Zajęcia odbywają w dniach roboczych o godzinie 17:30 na lotnisku w Pruszczu Gdańskim. Jest też możliwość zorganizowania kursu w innym terminie, a nawet organizacja zajęć indywidualnych w dogodnym terminie.
Szkolenie teoretyczne nie tylko dopuszcza do nauki latania, ale też umożliwia zdanie egzaminu państwowego, który jest niezbędny do uzyskania licencji.
Szkolenie praktyczne jest oczywiście kontynuacją szkolenia teoretycznego, choć może się rozpocząć już w trakcie szkolenia teoretycznego w oparciu o indywidualny program szkolenia. Loty odbywają się na szybowcach dwumiejscowych. Aeroklub Gdański dysponuje aż trzema typami szybowców szkolnych, są to SZD-9 Bocian, dwoma SZD-50 Puchacz i jednym KR-03 Puchatek ( warto dodać że jest to jeden z 2 egzemplarzy lotnych w naszym kraju) .
Podczas szkolenia podstawowego wykonuje się łącznie 62 loty za wyciągarką, w tym 5 lotów samodzielnie. Nauka obejmuje pilotaż podstawowy – lot po prostej, zakręty, start za wyciągarką, lądowanie, sytuację awaryjne – przerwanie startu, korkociąg. Loty odbywają się w grupach maksymalnie pięcioosobowych, codziennie przez około dwa tygodnie, od samego rana, jeszcze przed codziennymi obowiązkami i trwają do około godziny 8-9 rano. Szkolenie prowadzone jest na lotnisku w Pruszczu Gdańskim, gdzie mamy do dyspozycji nowoczesną wyciągarkę i długi pas do startu, umożliwiające bezproblemowe loty nawet na wysokość 500 metrów.
Po szkoleniu podstawowym nadchodzi czas na naukę precyzyjnego lądowania, by móc potem bez obaw opuścić rodzime lotnisko, naukę latania termicznego, by móc cieszyć się lotem dłużej niż 10 minutowy krąg nadlotniskowy i na koniec przelot, na początku z instruktorem, o długości 100 km, by poznać smak prawdziwego szybownictwa.
Na koniec, gdy szkolenie jest już zakończone, a egzamin teoretyczny przed komisją państwową jest zaliczony, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie, które uprawnia do podejścia do egzaminu praktycznego. Całość szkolenia praktycznego to minimum jeden cały sezon, bo choć mogło by się wydawać, to dużo czasu, ale trzeba wziąć pod uwagę mocne uzależnienie tej dyscypliny sportowej od warunków pogodowych.
Po szkoleniu można zdobyć dodatkowe uprawnienia, m.in. do nowego rodzaju startu. Aeroklub Gdański oferuje szkolenie w startach za wyciągarką, za samolotem holującym, a także jako jedyni w Polsce do startu za samochodem.
Po otrzymaniu licencji SPL oferujemy możliwość latania rekreacyjnego, zarówno na lotnisku w Pruszczu Gdańskim, ale też innych lotniskach, w tym kaszubskim Kornem, czy w Borsku. Można też wypożyczyć szybowiec z Aeroklubu Gdańskiego i pojechać dalej np. do Leszna, czy na Żar, światowej sławy polskich ośrodków szybowcowych, ale też nasi członkowie latają za granicą – można nas było spotkać w Słoweńskich Alpach.
Oprócz latania rekreacyjnego możemy spróbować latania sportowego. Zawodnicy Aeroklubu Gdańskiego reprezentują nas na zawodach różnej rangi, od zawodów regionalnych, do Szybowcowych Mistrzostw Polski, mieliśmyrównież reprezentanta na Mistrzostwach Świata Juniorów.
Nie wymagamy od Was zbyt wiele, by dopuścić Was do szkolenia. Ukończone 14 lat (do wydania licencji już potrzeba lat 16), górnej granicy wieku nie ma.
Niezbędne są badania lotniczo-lekarskie, wydane przez orzecznika. Aby je uzyskać należy być ogólnie zdrowym, a niewiele jest chorób wykluczających z latania. O szczegóły trzeba pytać lekarzy-orzeczników.
Uczestnicy szkolenia powinni też posiadać ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków tzw. NNW, obejmujące lotnictwo. Może to być dowolne ubezpieczenie, w dowolnej firmie ubezpieczeniowej, sumy ubezpieczenia również nie definiujemy – wszystkie decyzje pozostawiamy uczestnikom szkolenia.
Szkolenie śmigłowcowe, jak każde szkolenie lotnicze, składa się dwóch etapów: szkolenia teoretycznego i praktycznego. Może być prowadzone jedynie w zatwierdzonej organizacji szkolącej ATO (Approved Training Organisation), jaką jest Aeroklub Gdański, co potwierdza stosowny certyfikat.
• zgodne z europejskimi przepisami PART.FCL
• 100 h wykładów
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia nauki latania jest przystąpienie do kursu teoretycznego. Obejmuje ono cykl wykładów z dziewięciu przedmiotów: Prawo lotnicze, Człowiek – możliwości i ograniczenia, Meteorologia, Łączność, Zasady lotu, Procedury operacyjne, Osiągi i planowanie lotu, Ogólna wiedza o statku powietrznym, Nawigacja. Na koniec kursu przewidziany jest egzamin wewnętrzny.
Szkolenie teoretyczne nie tylko dopuszcza do nauki latania, ale też umożliwia zdanie egzaminu państwowego, który jest niezbędny do uzyskania licencji.
• zgodne z europejskimi przepisami PART.FCL
• minimum 45 h lotu do uzyskania licencji
Szkolenie praktyczne jest oczywiście kontynuacją szkolenia teoretycznego, choć może się rozpocząć już w trakcie szkolenia teoretycznego w oparciu o indywidualny program szkolenia. Loty odbywają się na śmigłowcu Robinson R44. Śmigłowiec R44 jest to bardzo popularny śmigłowiec i często kupowany przez pilotów chcących doskonalić swój pilotaż po szkoleniu. W Polsce 85% ośrodków szkoli na tym typie śmigłowca, ze względu na jego ekonomiczność, stosunkową łatwość w pilotażu w porównaniu do innych śmigłowców, jest też uniwersalny oraz jest 4-miejscowy co po zakończonym szkoleniu pozwala pilotowi po zakończonym szkoleniu na loty w większym gronie. Robinson R44 jest również używany jako powietrzne taxówki, bierze udział w zawodach śmigłowcowych oraz lotach widokowych, więc bez problemu po zakończonym szkoleniu będziesz mógł dalej latać właśnie na tym typie śmigłowca.
Podczas szkolenia podstawowego wykonuje się łącznie 45 godzin lotów , w tym 10 godzin lotów samodzielnie. Nauka obejmuje przygotowanie naziemne - zapoznanie z śmigłowcem i przygotowanie do lotu. Uczeń - pilot na loty umawia się z instruktorem prowadzącym, indywidualnie i razem realizujecie kolejne ćwiczenia w locie - starty i lądowanie, zawis, sytuacje awaryjne oraz to co najfajniejsze loty nawigacyjne po trasie.
Na koniec, gdy szkolenie jest już zakończone, a egzamin teoretyczny przed komisją państwową jest zaliczony, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie, które uprawnia do podejścia do egzaminu praktycznego. Całość szkolenia praktycznego to minimum jeden cały sezon. Choć mogło by się wydawać, to dużo czasu, trzeba wziąć pod uwagę mocne uzależnienie tej dyscypliny sportowej od warunków pogodowych.
Z roku na rok zainteresowanie lotami śmigłowcowymi w Polsce rośnie. Robinson R44 II to idealny śmigłowiec do rozpoczęcia szkolenia. Jego atutem jest wielofunkcyjność oraz ekonomiczność. Statek powietrzny w standardowej konfiguracji siedzeń „dwa + dwa” umożliwia transport 3 osób + 1 pilota. Wygodne siedzenia zapewniają komfort w trakcie lotu, z kolei bardzo dobrze przeszklone drzwi umożliwiają idealną widoczność ze wszystkich miejsc pasażerskich. Dzięki swojemu opływowemu kształtowi osiąga maksymalną prędkość 240 km/h przy niewielkim zużyciu paliwa bo tylko 60 l/h. Najnowsza technologia sprawia że śmigłowiec R44 II jest bardzo cichym i przyjaznym dla środowiska statkiem powietrznym.
Niezbędne są badania lotniczo-lekarskie, wydane przez orzecznika. Aby je uzyskać należy być ogólnie zdrowym, a niewiele jest chorób wykluczających z latania. O szczegóły trzeba pytać lekarzy-orzeczników.
Uczestnicy szkolenia powinni też posiadać ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków tzw. NNW, obejmujące lotnictwo. Może to być dowolne ubezpieczenie, w dowolnej firmie ubezpieczeniowej, sumy ubezpieczenia również nie definiujemy – wszystkie decyzje pozostawiamy uczestnikom szkolenia.
Podstawowym dokumentem charakteryzującym skoczka spadochronowego jest Świadectwo Kwalifikacji Skoczka Spadochronowego (PJ), do którego wpisywane są odpowiednie uprawnienia. Podstawowym uprawnieniem jest klasa wyszkolenia B, które upoważnia Was do wykonywania skoków bez nadzoru instruktora oraz samodzielnego układania czaszy głównej. To właśnie uzyskanie tego dokumentu jest Waszym pierwszym celem w karierze skoczka spadochronowego.
Szkolenie spadochronowe składa się z dwóch etapów: szkolenia teoretycznego i praktycznego. Szkolenie teoretyczne obejmuje 8 godzin wykładów realizowanych według programu zatwierdzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Program ten obejmuje następujące przedmioty:
Z reguły wykłady prowadzone są przez dwa popołudnia ale w razie konieczności można skorzystać z indywidualnego toku szkolenia. Po zakończeniu wykładów teoretycznych przećwiczymy z Wami sytuacje awaryjne na uprzęży spadochronowej, technikę opuszczania statku powietrznego oraz polowe zwijanie spadochronu.
Po zakończeniu szkolenia teoretycznego czeka Was egzamin wewnętrzny, którego zaliczenie jest niezbędne do wykonania Waszego pierwszego samodzielnego skoku. Egzamin składa się z dwóch części. Część pierwsza to test wyboru, część druga to test Waszych reakcji w sytuacji awaryjnej. Po zaliczeniu egzaminu rozpoczynacie część praktyczną szkolenia, czyli wykonywanie skoków.
Szkolenie praktyczne obejmuje:
Wszystkie Wasze skoki są nadzorowane przez wykwalifikowanego instruktora spadochronowego, który na bieżąco śledzi Wasze postępy w realizowaniu poszczególnych zadań.
Po zakończeniu szkolenia teoretycznego czeka Was egzamin u egzaminatora terenowego ULC, który po wykonaniu conajmniej 50 samodzielnych skoków jest czystą formalnością.