AEROKLUB GDAŃSKI

SZKOLENIA

Szkolenia samolotowe:

PPL(A) – Licencja pilota turystycznego

LAPL(A) - Licencja pilota lekkich statków powietrznych

SEP(L) – Samoloty jednosilnikowe tłokowe lądowe

CPL(A) – Licencja pilota samolotowego zawodowego

VFR Night – Uprawnienia do lotów VFR w nocy

Szkolenie w zakresie holowania transparentów

Szkolenie w zakresie holowania szybowców

Szkolenie w zakresie przeszkolenia na nowy wariant statku powietrznego

 

NAJBLIŻSZY KURS - START JUŻ 30 STYCZNIA 2017 O GODZ. 19.00

Zajęcia w poniedziałki, środy i  piatki o godz. 17.30

Szkolenia szybowcowe:

SPL – Licencja pilota szybowcowego

FI(G) – Uprawnienia instruktora szkolenia szybowcowego

Uprawnienia do startu za wyciągarką

Uprawnienia do startu za samolotem holującym

Uprawnienia do startu za samochodem

 

 

 

 

NAJBLIŻSZY KURS  - START JUŻ 30 STYCZNIA 2017 GODZ. 17.30

Zajęcia we wtorki i czwartki o godz. 17.30






Szkolenia balonowe:

BPL – Pilot balonu wolnego     

Szkolenia spadochronowe:

PJ – Świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego

PJIR – Uprawnienia instruktora spadochronowego

 

 

 

 

 

NAJBLIŻSZY KURS 4.04.2016

KOLEJNE KURSY W KAŻDY PIERWSZY PONIEDZIAŁEK MIESIĄCA.

 Więcej informacji na stronie Sekcji Spadochronowej






SZKOLENIE SAMOLOTOWE

Szkolenie samolotowe, jak każde szkolenie lotnicze składa się dwóch etapów: szkolenia teoretycznego i praktycznego. Może być prowadzone jedynie w zatwierdzonej organizacji szkolącej ATO (Approved Training Organisation), jaką jest Aeroklub Gdański, co potwierdza stosowny certyfikat.

Szkolenie teoretyczne

  • zgodne z europejskimi przepisami PART.FCL
  • 100 h wykładów

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia nauki latania jest przystąpienie do kursu teoretycznego. Obejmuje ono cykl wykładów z dziewięciu przedmiotów: Prawo lotnicze, Człowiek – możliwości i ograniczenia, Meteorologia, Łączność, Zasady lotu, Procedury operacyjne, Osiągi i planowanie lotu, Ogólna wiedza o statku powietrznym, Nawigacja. Na koniec kursu przewidziany jest egzamin wewnętrzy.
Kursy organizowane są minimum dwa razy w sezonie zimowym, zaraz po feriach szkolnych i w sezonie letnim na przełomie czerwca i lipca. Zajęcia odbywają w dniach roboczych o godzinie 17:30 na lotnisku w Pruszczu Gdańskim. Jest też możliwość zorganizowania kursu w innym terminie, a nawet organizacja zajęć indywidualnych w dogodnym terminie.

Szkolenie teoretyczne nie tylko dopuszcza do nauki latania, ale też umożliwia zdanie egzaminu państwowego, który jest niezbędny do uzyskania licencji.

Szkolenie praktyczne

  • zgodne z europejskimi przepisami PART.FCL
  • 45 h lotów
  • 10 h samodzielnie
  • 125 startów i lądowań
  • trasa samodzielna na obce lotniska długości 270 km

Szkolenie praktyczne jest oczywiście kontynuacją szkolenia teoretycznego, choć może się rozpocząć już w trakcie szkolenia teoretycznego.

Loty odbywają się na samolotach jednosilnikowych z napędem tłokowym. W Aeroklubie Gdańskim są to Cessna 150 i 152, Morane MS-887, zwana też Socata RALLY 125 i nieco większa - Cessna 172.
Podczas szkolenia wykonuje się łącznie minimum 45 godzin lotów w 125 lotach, w tym 35 godzin z instruktorem i 10 samodzielnie. Program szkolenia zawiera naukę pilotażu podstawowego, start, lądowanie, sytuację awaryjne, pilotaż wg przyrządów i przeloty trasowe.

Loty odbywają się z lotniska w Pruszczu Gdańskim, gdzie mamy do dyspozycji betonowy pas startowy, ale również dla uzupełnienia umiejętności część lotów wykonana jest na pasie trawiastym. Oczywiście loty trasowe wykonywane są na inne lotniska, w tym do Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Na koniec, gdy szkolenie jest już zakończone, a egzamin teoretyczny przed komisją państwową jest zaliczony, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie, które uprawnia do podejścia do egzaminu praktycznego. Całość szkolenia praktycznego to około 3 miesiące, choć jeśli ktoś dysponuje większą ilością czasu można całość zamknąć w 1,5 miesiąca.

Po otrzymaniu licencji PPL(A) oferujemy dalsze szkolenia: loty nocne, holowanie szybowców i banerów, licencja zawodowa CPL(A), w przyszłości oferować będziemy również inne rodzaje szkoleń.

Oprócz szkoleń w Aeroklubie Gdańskim można kontynuować lotniczą pasję latając rekreacyjnie, czy treningowo. Członkowie Aeroklubu Gdańskiego korzystając ze sprzętu, swoich uprawnień i umiejętności zdobytych w Aeroklubie Gdańskim wykonują loty po całej Polsce, ale też Europie, od pobliskich Niemiec, aż po Portugalię i Maltę.

Nie wymagamy od Was zbyt wiele, by dopuścić Was do szkolenia. Ukończone 16 lat (do wydania licencji już potrzeba lat 17), górnej granicy wieku nie ma.

Niezbędne są badania lotniczo-lekarskie, wydane przez orzecznika. Aby je uzyskać należy być ogólnie zdrowym, a niewiele jest chorób wykluczających z latania. O szczegóły trzeba pytać lekarzy-orzeczników. Uczestnicy szkolenia powinni też posiadać ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków tzw. NNW, obejmujące lotnictwo. Może to być dowolne ubezpieczenie, w dowolnej firmie ubezpieczeniowej, sumy ubezpieczenia również nie definiujemy – wszystkie decyzje pozostawiamy uczestnikom szkolenia.



Co po szkoleniu

  • loty nocne, holowanie szybowców i banerów
  • CPL(A)
  • latanie treningowo-rekreacyjne

Wymagania

  • 16 lat
  • badania lotnicze klasy 2
  • ubezpieczenie NNW



SZKOLENIE SZYBOWCOWE

Szkolenie szybowcowe, jak każde szkolenie lotnicze, składa się dwóch etapów: szkolenia teoretycznego i praktycznego. Może być prowadzone jedynie w zatwierdzonej organizacji szkolącej ATO (Approved Training Organisation), jaką jest Aeroklub Gdański, co potwierdza stosowny certyfikat.

Szkolenie teoretyczne

  • zgodne z europejskimi przepisami PART.FCL
  • 65 h wykładów

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia nauki latania jest przystąpienie do kursu teoretycznego. Obejmuje ono cykl wykładów z dziewięciu przedmiotów: Prawo lotnicze, Człowiek – możliwości i ograniczenia, Meteorologia, Łączność, Zasady lotu, Procedury operacyjne, Osiągi i planowanie lotu, Ogólna wiedza o statku powietrznym, Nawigacja. Na koniec kursu przewidziany jest egzamin wewnętrzy.
Kursy organizowane są minimum dwa razy w roku: w sezonie zimowym, zaraz po feriach szkolnych i w sezonie letnim na przełomie czerwca i lipca. Zajęcia odbywają w dniach roboczych o godzinie 17:30 na lotnisku w Pruszczu Gdańskim. Jest też możliwość zorganizowania kursu w innym terminie, a nawet organizacja zajęć indywidualnych w dogodnym terminie.

Szkolenie teoretyczne nie tylko dopuszcza do nauki latania, ale też umożliwia zdanie egzaminu państwowego, który jest niezbędny do uzyskania licencji.

Szkolenie praktyczne

  • zgodne z europejskimi przepisami PART.FCL
  • pierwszy etap to 62 loty nad lotniskiem w tym 5 samodzielnych
  • minimum 15 h lotu do uzyskania licencji
  • minimum 2 h samodzielnie do uzyskania licencji
  • trasa z instruktorem 100 km

Szkolenie praktyczne jest oczywiście kontynuacją szkolenia teoretycznego, choć może się rozpocząć już w trakcie szkolenia teoretycznego.Loty odbywają się na szybowcach dwumiejscowych. Aeroklub Gdański dysponuje szybowcami dwoma SZD-9 Bocian, dwoma SZD-50 Puchacz i jednym KR-03 Puchatek.

Podczas szkolenia podstawowego wykonuje się łącznie 62 loty za wyciągarką, w tym 5 lotów samodzielnie. Nauka obejmuje pilotaż podstawowy – lot po prostej, zakręty, start za wyciągarką, lądowanie, sytuację awaryjne – przerwanie startu, korkociąg. Loty odbywają się w grupach około pięcioosobowych, codziennie przed około dwa tygodnie, od samego rana, jeszcze przed codziennymi obowiązkami i trwają do około 8-9 rano. Szkolenie prowadzone jest na lotnisku w Pruszczu Gdańskim, gdzie mamy do dyspozycji nowoczesną wyciągarkę i długi pas do startu, umożliwiające bezproblemowe loty nawet na 500m wysokości

Po szkoleniu podstawowym nadchodzi czas na naukę precyzyjnego lądowania, by móc potem bez obaw opuścić rodzime lotnisko, naukę latania termicznego, by móc cieszyć się lotem dłużej niż około 10 minut i na koniec przelot, na początku z instruktorem, o długości 100 km, by poznać smak prawdziwego szybownictwa.
Na koniec, gdy szkolenie jest już zakończone, a egzamin teoretyczny przed komisją państwową jest zaliczony, uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie, które uprawnia do podejścia do egzaminu praktycznego. Całość szkolenia praktycznego to minimum jeden cały sezon, bo choć mogło by się wydawać, to dużo czasu, ale trzeba wziąć pod uwagę mocne uzależnienie od warunków pogodowych.

Po szkoleniu można zdobyć dodatkowe uprawnienia, m.in. do nowego rodzaju startu. Aeroklub Gdański oferuje szkolenie w startach za wyciągarką, za samolotem holującym, a także jako jedyni w Polsce do startu za samochodem.

Po otrzymaniu licencji SPL oferujemy możliwość latania rekreacyjnego, zarówno na lotnisku w Pruszczu Gdańskim, ale też innych lotniskach, w tym kaszubskim Kornem, czy w Borsku. Można też wypożyczyć szybowiec z Aeroklubu Gdańskiego i pojechać dalej np. do Leszna, czy na Żar, światowej sławy polskich ośrodków szybowcowych, ale też nasi członkowie latają za granicą – choć w Słoweńskich Alpach.
Oprócz latania rekreacyjnego możemy spróbować latania sportowego. Zawodnicy Aeroklubu Gdańskiego reprezentują nas na zawodach różnej rangi, od zawodów regionalnych, do Szybowcowych Mistrzostw Polski, a całkiem niedawno mieliśmy reprezentanta na Mistrzostwach Świata Juniorów.

Nie wymagamy od Was zbyt wiele, by dopuścić Was do szkolenia. Ukończone 14 lat (do wydania licencji już potrzeba lat 16), górnej granicy wieku nie ma.

Niezbędne są badania lotniczo-lekarskie, wydane przez orzecznika. Aby je uzyskać należy być ogólnie zdrowym, a niewiele jest chorób wykluczających z latania. O szczegóły trzeba pytać lekarzy-orzeczników.
Uczestnicy szkolenia powinni też posiadać ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków tzw. NNW, obejmujące lotnictwo. Może to być dowolne ubezpieczenie, w dowolnej firmie ubezpieczeniowej, sumy ubezpieczenia również nie definiujemy – wszystkie decyzje pozostawiamy uczestnikom szkolenia.



Co po szkoleniu

  • loty holowane za samolotem
  • start przy użyciu samochodu
  • latanie rekreacyjne nad lotniskiem i po trasach
  • zawody, obozy

Wymagania

  • 14 lat
  • badania lotnicze klasy 2
  • ubezpieczenie NNW



SZKOLENIA SPADOCHRONOWE

Podstawowym dokumentem charakteryzującym skoczka spadochronowego jest Świadectwo Kwalifikacji Skoczka Spadochronowego (PJ), do którego wpisywane są odpowiednie uprawnienia. Podstawowym uprawnieniem jest klasa wyszkolenia B, które upoważnia Was do wykonywania skoków bez nadzoru instruktora oraz samodzielnego układania czaszy głównej. To właśnie uzyskanie tego dokumentu jest Waszym pierwszym celem w karierze skoczka spadochronowego.

Szkolenie spadochronowe składa się z dwóch etapów: szkolenia teoretycznego i praktycznego. Szkolenie teoretyczne obejmuje 8 godzin wykładów realizowanych według programu zatwierdzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Program ten obejmuje następujące przedmioty:

  • prawo lotnicze,
  • człowiek – możliwości i ograniczenia,
  • ogólne bezpieczeństwo skoków,
  • ogólna wiedza o spadochronie,
  • teoria skoku spadochronowego,
  • zasady skoku spadochronowego.

Z reguły wykłady prowadzone są przez dwa popołudnia ale w razie konieczności można skorzystać z indywidualnego toku szkolenia. Po zakończeniu wykładów teoretycznych przećwiczymy z Wami sytuacje awaryjne na uprzęży spadochronowej, technikę opuszczania statku powietrznego oraz polowe zwijanie spadochronu.
Po zakończeniu szkolenia teoretycznego czeka Was egzamin wewnętrzny, którego zaliczenie jest niezbędne do wykonania Waszego pierwszego samodzielnego skoku. Egzamin składa się z dwóch części. Część pierwsza to test wyboru, część druga to test Waszych reakcji w sytuacji awaryjnej. Po zaliczeniu egzaminu rozpoczynacie część praktyczną szkolenia, czyli wykonywanie skoków.

Szkolenie praktyczne obejmuje:

  • wykonanie co najmniej 50 skoków z opóźnionym otwarciem spadochronu w łącznym czasie swobodnego spadania nie krótszym niż 30 minut,
  • naukę układania spadochronu głównego do skoku, ocena jego zdatności, wykonanie przeglądu spadochronu i regulacji (dopasowania) uprzęży przed skokiem bez prawa wykonywania napraw i regulacji;
  • naukę sterowania położeniem ciała podczas swobodnego spadania we wszystkich płaszczyznach,
  • naukę lądowania w określonym miejscu oraz określania miejsca zrzutu.

Wszystkie Wasze skoki są nadzorowane przez wykwalifikowanego instruktora spadochronowego, który na bieżąco śledzi Wasze postępy w realizowaniu poszczególnych zadań.
 
Po zakończeniu szkolenia teoretycznego czeka Was egzamin u egzaminatora terenowego ULC, który po wykonaniu conajmniej 50 samodzielnych skoków jest czystą formalnością.
 




©2015 Aeroklub Gdański