Szkolenie praktyczne jest kontynuacją szkolenia teoretycznego, choć może się rozpocząć już w jego trakcie w oparciu o indywidualny program.
Loty odbywają się na popularnym śmigłowcu Robinson R44 II. Większość polskich ośrodków szkoli na tym typie śmigłowca, ze względu na ekonomiczność i stosunkową łatwość w pilotażu. To model często kupowany przez pilotów chcących doskonalić pilotaż. Jego atutem jest wielofunkcyjność i konfiguracja siedzeń „2 + 2”, czyli 3 osób oprócz pilota, co pozwala mu pełnić rolę powietrznej taksówki, udział w zawodach śmigłowcowych oraz lotach widokowych.
Wygodne siedzenia zapewniają komfort w trakcie lotu, z kolei bardzo dobrze przeszklone drzwi umożliwiają idealną widoczność ze wszystkich miejsc pasażerskich. Dzięki opływowemu kształtowi osiąga maksymalną prędkość 240 km/h przy niewielkim zużyciu paliwa - tylko 60 l/h. Najnowsza technologia sprawia, że śmigłowiec R44 II jest cichym i przyjaznym dla środowiska statkiem powietrznym.
Podczas szkolenia podstawowego wykonujesz łącznie 45 godzin lotów, w tym 10 samodzielnie. Nauka obejmuje przygotowanie naziemne: zapoznanie ze śmigłowcem i przygotowanie do lotu. Umawiasz się indywidualnie z instruktorem prowadzącym i razem realizujecie kolejne ćwiczenia w locie - starty i lądowanie, zawis, sytuacje awaryjne oraz to, co najfajniejsze: loty nawigacyjne po trasie.
Całość szkolenia praktycznego trwa minimum jeden cały sezon. Choć z pozoru to długo, trzeba wziąć pod uwagę uzależnienie tej dyscypliny sportowej od warunków pogodowych. Na zakończenie szkolenia, gdy egzamin teoretyczny przed komisją państwową jest zaliczony, otrzymujesz zaświadczenie uprawniające do podejścia do egzaminu praktycznego.