Niniejsza strona używa plików cookies w celu optymalizacji korzystania ze strony internetowej, w celach statystycznych oraz popularyzacji strony za pomocą serwisów społecznościowych. Warunki przechowywania plików cookies możesz określić w przeglądarce internetowej.

REGULAMIN ZAWODÓW NA CELNOŚĆ - BRYZA EXTRA 2024

18.09.2024

 REGULAMIN ZAWODÓW NA CELNOŚĆ - BRYZA EXTRA 2024

CELNOŚĆ LĄDOWANIA SZYBOWCEM

 

  1. Zawody odbywają się zgodnie z obowiązującymi przepisami lotniczymi i przepisami Aeroklubu Gdańskiego. Wszyscy piloci obowiązkowo lecą z instruktorem na pokładzie. Zwycięża zawodnik zdobywający najmniejszą liczbę punktów.

  2. Obowiązuje jedna kolejka lądowań konkursowych, lub na życzenie zawodników dogrywka dla pierwszych pięciu najlepszych wyników i uznanie sumaryczne punktacji z dwóch kolejek.

  3. Starty odbywają się za wyciągarką.

  4. Zawody odbywają się na szybowcu dwumiejscowym, a zawodnicy wykonują lot z instruktorem na pokładzie.

  5. Zabronione jest używanie hamulca głównego podwozia, kładzenie skrzydła na dobiegu, "żmijki", bujania się w kabinie i innych nieuczciwych sposobów skrócenia lub wydłużenia dobiegu co jest równoznaczne z dodatkowymi 1000 punktami karnymi.

  6. W czasie konkurencji na podejściu zabronione są ślizgi i wszelkie niebezpieczne manewry. Wykonanie ich, nakaz radiowy lub przejęcie sterów przez instruktora jest równoznaczne z dyskwalifikacją zawodnika.

  7. Sprawy nieuregulowane przez niniejszy regulamin, będą rozstrzygane przez gremium złożone z sędziów, Kierownika Sportowego i wybranych reprezentantów zawodników.

  8. Kolejkę startowa ustala zebranie zawodników wg wybranego sposobu lub losowania. Wywołany z listy startowej zawodnik, który nie stawi się do szybowca jest przenoszony na koniec kolejki startowej.

  9. Zawody mogą być przeniesione lub przerwane z powodu złej pogody, następnie w czasie dogodnym dalej kontynuowane.

    Punktacja:

 

  1. Konkurencja rozpoczyna się w momencie rozpoczęcia manewru do lądowania

  2. Obowiązuje jedno pole lądowania szerokości 30 metrów z zaznaczonym początkiem.

  3. Konkurencja polega na wykonaniu jak najdokładniejszego lądowania w polu wyznaczonym czterema płótnami, z zatrzymaniem jak najbliżej wyłożonego "centra", przy czym "centro" zostanie wyznaczone przez pierwsze wzorcowe lądowanie wykonane przez instruktora.
    Odległość miejsca zatrzymania szybowca określana jest przez pomiar odległości pomiędzy środkiem "centra" a kołem szybowca. Pomiar odbywać się taśmą mierniczą. Za każdy centymetr odległości zawodnik otrzymuje 1 punkt karny.

  4. Za niedolot przyjmuje się dotknięcie ziemi jakąkolwiek częścią szybowca przed wyznaczonym polem. Za lądowanie z niedolotem zawodnik otrzymuje dodatkowo 10.000 pkt.

  5. Zakończenie dobiegu poza ogranicznikami, dowolną częścią szybowca, zawodnik otrzymuje 5.000 punktów karnych.

  6. Zwycięża zawodnik, który otrzyma najmniejsza ilość punktów karnych.

 

 

 

CELNOŚĆ LĄDOWANIA SAMOLOTEM

  1. Zawody składają się z dwóch lądowań dowolnym, wybranym przez zawodnika samolotem, zgodnie z obowiązującymi przepisami lotniczymi i przepisami Aeroklubu Gdańskiego. Pierwsze lądowanie może odbyć się bez zatrzymania się na dobiegu, druga próba lądowania będzie realizowana z pełnym zatrzymaniem na dobiegu. Uczniowie-piloci i piloci z niewielkim doświadczeniem (ustalone na odprawie przedlotowej) obowiązkowo lecą z instruktorem na pokładzie. Zwycięża zawodnik zdobywający najmniejszą liczbę punktów. Każde lądowanie będzie wykonane w prostokątach jako normalne,(Załącznik B.1) w którym użycie silnika, klap lub ślizgów pozostawia się uznaniu pilota.

  2. Przyziemienie musi nastąpić na obydwa koła głównego podwozia, za wyjątkiem sytuacji kiedy główny sędzia lądowań zadecyduje o istnieniu bocznego wiatru. W tym przypadku dopuszcza się przyziemienie na jedno koło główne od strony wiejącego wiatru.

  3. Kółko przednie musi być wyraźnie uniesione nad ziemią przed przyziemieniem kół głównych. Samoloty z kółkiem ogonowym muszą lądować w takiej konfiguracji, żeby ogon był poniżej linii położenia horyzontalnego.

  4. Jeżeli główne koła podwozia przyziemią w różnych prostokątach pasa lądowań, to prostokąt dający większą ilość punktów karnych będzie zastosowany.

  5. Odbicie samolotu występują wtedy, gdy po jakimkolwiek przyziemieniu samolot wykona odskok przez jeden lub więcej prostokątów pasa lądowań. (wszystkie koła samolotu są w powietrzu).

  6. W przypadku lądowania samolotu z kółkiem ogonowym, gdy lądowanie jest ocenione jako lądowanie na trzy punkty, mierzy się punkt zetknięcia kół podwozia głównego z ziemią. Jeżeli odległość przyziemienia pomiędzy kółkiem ogonowym a kołami głównymi podwozia jest mniejsza od odległości kół głównych i kółka ogonowego plus 5 metrów, do punktacji zostanie zastosowane przyziemienie kół głównych. W innym przypadku zostanie zastosowane do punktacji przyziemienie kółka ogonowego. Jeżeli podczas lądowania wszystkie koła nie będą na ziemi w obrębie pasa lądowań to lądowanie to zostanie ocenione jako lądowanie poza pasem lądowań.

  7. Warunki bocznego wiatru istnieją, gdy poprzeczna składowa wiatru, tj. składowa prostopadła do pasa lądowania wynosi 8 kts lub więcej. Kierunek i jego szybkość określa się oraz notuje przy pomocy odpowiedniego wiatromierza przy linii zerowej. Główny sędzia lądowań decyduje o istnieniu warunków bocznego wiatru. Załogi będą o tym informowane przez radio. Jeżeli składowa poprzeczna prostopadła do pasa lądowań przekroczy 16 kts, próba lądowań będzie unieważniona.

  8. Maksymalna dopuszczalna prędkość tylnej składowej wiatru wynosi 5 kts. Jeżeli tylna składowa wiatru przekroczy 5 kts. kierunek lądowań może być zmieniony lub próba lądowań będzie unieważniona.

  9. Lądowanie jest uznawane za nienormalne gdy wystąpi którykolwiek z opisanych poniżej przypadków:

Lądowanie wykonane niezgodne z punktem 4;

a) jedno z kół podwozia głównego pozostaje w powietrzu na wysokości większej niż średnica tego koła w momencie przyziemienia, przy nie ogłoszonej sytuacji zaistnienia bocznego wiatru;

b) przyziemienie nastąpiło w warunkach bocznego wiatru na koło podwozia głównego od strony zawietrznej, a koło od strony wiatru znajduje się nad ziemią na wysokości większej niż jego średnica;

c) jakakolwiek część samolotu inna niż koła dotknęła ziemi;

d) schowanie klap w oznakowanym pasie lądowań przed przyziemieniem;

e) przyziemienie na zablokowanych kołach,

Punkty za lądowanie nienormalne będą dodawane do innych punktów za lądowanie.

Punktacja - patrz załącznik

  • Lądowanie poza prostokątem, wytoczenie się z prostokąta w lbok 250 p

  • Zastosowanie gazu wewnątrz prostokątów przy lądowaniu pośrednim 50 p

  • Odejście na drugi krąg bez przyziemienia 250 p

  • Odejście na drugi krąg po przyziemieniu bez nakazu 250 p

  • Nie usiłowanie lądowania w wyznaczonym polu lądowania 300 p

  • Lądowanie nienormalne 150 p

  • Punkty za lądowanie nienormalne będą dodawane do innych punktów za lądowanie Jakkolwiek maksimum za lądowanie wynosi 300 p