REGULAMIN ZAWODÓW NA CELNOŚĆ - BRYZA EXTRA 2024
18.09.2024
CELNOŚĆ LĄDOWANIA SZYBOWCEM
-
Zawody odbywają się zgodnie z obowiązującymi przepisami lotniczymi i przepisami Aeroklubu Gdańskiego. Wszyscy piloci obowiązkowo lecą z instruktorem na pokładzie. Zwycięża zawodnik zdobywający najmniejszą liczbę punktów.
-
Obowiązuje jedna kolejka lądowań konkursowych, lub na życzenie zawodników dogrywka dla pierwszych pięciu najlepszych wyników i uznanie sumaryczne punktacji z dwóch kolejek.
-
Starty odbywają się za wyciągarką.
-
Zawody odbywają się na szybowcu dwumiejscowym, a zawodnicy wykonują lot z instruktorem na pokładzie.
-
Zabronione jest używanie hamulca głównego podwozia, kładzenie skrzydła na dobiegu, "żmijki", bujania się w kabinie i innych nieuczciwych sposobów skrócenia lub wydłużenia dobiegu co jest równoznaczne z dodatkowymi 1000 punktami karnymi.
-
W czasie konkurencji na podejściu zabronione są ślizgi i wszelkie niebezpieczne manewry. Wykonanie ich, nakaz radiowy lub przejęcie sterów przez instruktora jest równoznaczne z dyskwalifikacją zawodnika.
-
Sprawy nieuregulowane przez niniejszy regulamin, będą rozstrzygane przez gremium złożone z sędziów, Kierownika Sportowego i wybranych reprezentantów zawodników.
-
Kolejkę startowa ustala zebranie zawodników wg wybranego sposobu lub losowania. Wywołany z listy startowej zawodnik, który nie stawi się do szybowca jest przenoszony na koniec kolejki startowej.
-
Zawody mogą być przeniesione lub przerwane z powodu złej pogody, następnie w czasie dogodnym dalej kontynuowane.
Punktacja:
-
Konkurencja rozpoczyna się w momencie rozpoczęcia manewru do lądowania
-
Obowiązuje jedno pole lądowania szerokości 30 metrów z zaznaczonym początkiem.
-
Konkurencja polega na wykonaniu jak najdokładniejszego lądowania w polu wyznaczonym czterema płótnami, z zatrzymaniem jak najbliżej wyłożonego "centra", przy czym "centro" zostanie wyznaczone przez pierwsze wzorcowe lądowanie wykonane przez instruktora.
Odległość miejsca zatrzymania szybowca określana jest przez pomiar odległości pomiędzy środkiem "centra" a kołem szybowca. Pomiar odbywać się taśmą mierniczą. Za każdy centymetr odległości zawodnik otrzymuje 1 punkt karny. -
Za niedolot przyjmuje się dotknięcie ziemi jakąkolwiek częścią szybowca przed wyznaczonym polem. Za lądowanie z niedolotem zawodnik otrzymuje dodatkowo 10.000 pkt.
-
Zakończenie dobiegu poza ogranicznikami, dowolną częścią szybowca, zawodnik otrzymuje 5.000 punktów karnych.
-
Zwycięża zawodnik, który otrzyma najmniejsza ilość punktów karnych.
CELNOŚĆ LĄDOWANIA SAMOLOTEM
-
Zawody składają się z dwóch lądowań dowolnym, wybranym przez zawodnika samolotem, zgodnie z obowiązującymi przepisami lotniczymi i przepisami Aeroklubu Gdańskiego. Pierwsze lądowanie może odbyć się bez zatrzymania się na dobiegu, druga próba lądowania będzie realizowana z pełnym zatrzymaniem na dobiegu. Uczniowie-piloci i piloci z niewielkim doświadczeniem (ustalone na odprawie przedlotowej) obowiązkowo lecą z instruktorem na pokładzie. Zwycięża zawodnik zdobywający najmniejszą liczbę punktów. Każde lądowanie będzie wykonane w prostokątach jako normalne,(Załącznik B.1) w którym użycie silnika, klap lub ślizgów pozostawia się uznaniu pilota.
-
Przyziemienie musi nastąpić na obydwa koła głównego podwozia, za wyjątkiem sytuacji kiedy główny sędzia lądowań zadecyduje o istnieniu bocznego wiatru. W tym przypadku dopuszcza się przyziemienie na jedno koło główne od strony wiejącego wiatru.
-
Kółko przednie musi być wyraźnie uniesione nad ziemią przed przyziemieniem kół głównych. Samoloty z kółkiem ogonowym muszą lądować w takiej konfiguracji, żeby ogon był poniżej linii położenia horyzontalnego.
-
Jeżeli główne koła podwozia przyziemią w różnych prostokątach pasa lądowań, to prostokąt dający większą ilość punktów karnych będzie zastosowany.
-
Odbicie samolotu występują wtedy, gdy po jakimkolwiek przyziemieniu samolot wykona odskok przez jeden lub więcej prostokątów pasa lądowań. (wszystkie koła samolotu są w powietrzu).
-
W przypadku lądowania samolotu z kółkiem ogonowym, gdy lądowanie jest ocenione jako lądowanie na trzy punkty, mierzy się punkt zetknięcia kół podwozia głównego z ziemią. Jeżeli odległość przyziemienia pomiędzy kółkiem ogonowym a kołami głównymi podwozia jest mniejsza od odległości kół głównych i kółka ogonowego plus 5 metrów, do punktacji zostanie zastosowane przyziemienie kół głównych. W innym przypadku zostanie zastosowane do punktacji przyziemienie kółka ogonowego. Jeżeli podczas lądowania wszystkie koła nie będą na ziemi w obrębie pasa lądowań to lądowanie to zostanie ocenione jako lądowanie poza pasem lądowań.
-
Warunki bocznego wiatru istnieją, gdy poprzeczna składowa wiatru, tj. składowa prostopadła do pasa lądowania wynosi 8 kts lub więcej. Kierunek i jego szybkość określa się oraz notuje przy pomocy odpowiedniego wiatromierza przy linii zerowej. Główny sędzia lądowań decyduje o istnieniu warunków bocznego wiatru. Załogi będą o tym informowane przez radio. Jeżeli składowa poprzeczna prostopadła do pasa lądowań przekroczy 16 kts, próba lądowań będzie unieważniona.
-
Maksymalna dopuszczalna prędkość tylnej składowej wiatru wynosi 5 kts. Jeżeli tylna składowa wiatru przekroczy 5 kts. kierunek lądowań może być zmieniony lub próba lądowań będzie unieważniona.
-
Lądowanie jest uznawane za nienormalne gdy wystąpi którykolwiek z opisanych poniżej przypadków:
Lądowanie wykonane niezgodne z punktem 4;
a) jedno z kół podwozia głównego pozostaje w powietrzu na wysokości większej niż średnica tego koła w momencie przyziemienia, przy nie ogłoszonej sytuacji zaistnienia bocznego wiatru;
b) przyziemienie nastąpiło w warunkach bocznego wiatru na koło podwozia głównego od strony zawietrznej, a koło od strony wiatru znajduje się nad ziemią na wysokości większej niż jego średnica;
c) jakakolwiek część samolotu inna niż koła dotknęła ziemi;
d) schowanie klap w oznakowanym pasie lądowań przed przyziemieniem;
e) przyziemienie na zablokowanych kołach,
Punkty za lądowanie nienormalne będą dodawane do innych punktów za lądowanie.
Punktacja - patrz załącznik
-
Lądowanie poza prostokątem, wytoczenie się z prostokąta w lbok 250 p
-
Zastosowanie gazu wewnątrz prostokątów przy lądowaniu pośrednim 50 p
-
Odejście na drugi krąg bez przyziemienia 250 p
-
Odejście na drugi krąg po przyziemieniu bez nakazu 250 p
-
Nie usiłowanie lądowania w wyznaczonym polu lądowania 300 p
-
Lądowanie nienormalne 150 p
-
Punkty za lądowanie nienormalne będą dodawane do innych punktów za lądowanie Jakkolwiek maksimum za lądowanie wynosi 300 p